.

.

Sabtu, 19 April 2025

7 AQABAH UNTUK MENJADI HAMBA ALLAHﷻ YANG SEBENAR

🕋 7 AQABAH UNTUK MENJADI HAMBA ALLAHﷻ YANG SEBENAR

(سبعةُ العقباتِ للوصولِ إلى مقامِ العبوديةِ للهِ سبحانه وتعالى

✅Definisi Aqabah (العَقَبَة):P

erkataan ‘Aqabah berasal daripada bahasa Arab العَقَبَة, yang secara literalnya bermaksud:

“jalan yang sukar”, “pendakian yang tinggi” atau “rintangan yang berat”.

▪️Dalam konteks tasawuf dan perjalanan suluk, aqabah merujuk kepada rintangan-rintangan rohani yang mesti ditempuh, dihadapi dan diatasi oleh seorang salik (penempuh jalan Allahﷻ) dalam usahanya mencapai maqām al-‘ubūdiyyah (darjat kehambaan yang sebenar kepada Allahﷻ).

 ▪️Istilah ini diambil daripada isyarat al-Quran:

"وَاقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ"

"Tetapi dia tidak menempuh jalan yang mendaki dan sukar (al-‘aqabah)."

— Surah al-Balad: 11 [1]

▪️Menurut tafsir sufi, al-‘Aqabah ialah simbol kepada jalan menuju Allahﷻ yang penuh mujahadah dan penyerahan diri sepenuhnya

▪️Penjelasan ringkas Aqabah bukan sekadar ujian atau dugaan zahir, tetapi merangkumi:

— Halangan nafsu

— Tarikan dunia

— Tipu daya syaitan

— Kepalsuan amal

— Ilusi keikhlasan

— Kelekaan batin

— Sifat diri yang tersembunyi

1. Aqabah al-‘Ilm (عَقَبَةُ العِلْمِ) – Halangan Ilmu

▪️ Makna:

Ilmu adalah pintu pertama menuju Allahﷻ. Tanpa ilmu, ibadah menjadi ikut-ikutan tanpa makrifat.

▪️ Dalil:

"Sesungguhnya yang takut kepada Allahﷻ dari kalangan hamba-Nya hanyalah ulama."

(إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ)

— Surah Fāṭir: 28 [1]

▪️ Kata Sufi:

Imam al-Ghazali menyebut:

"Ilmu yang tidak membawa kepada amal dan makrifat adalah hujah atas kebinasaan, bukan keselamatan." [2]

2. Aqabah al-Tawbah (عَقَبَةُ التَّوْبَةِ) – Halangan Taubat

▪️ Makna:

Taubat adalah pintu penyucian dari dosa agar perjalanan tidak berat.

▪️ Dalil:

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang sebenar-benarnya."

(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا)

— Surah al-Taḥrīm: 8 [3]

3. Aqabah al-‘Awa’iq (عَقَبَةُ الْعَوَائِقِ) – Halangan Dunia

▪️ Makna:

Cinta dunia adalah penghalang utama dari mendekat kepada Allahﷻ.

▪️ Dalil:

"Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya."

(وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ)

— Surah al-Ḥadīd: 20 [4]

▪️ Kata Sufi:

Sahl al-Tustari berkata:

"Tidak akan masuk ke dalam hati cinta Allahﷻ bersama cinta dunia." [5]

4. Aqabah al-‘A’dā’ (عَقَبَةُ الأَعْدَاءِ) – Halangan Musuh Batin

▪️ Makna:

Nafsu, syaitan, hawa nafsu dan dunia adalah musuh utama salik.

▪️ Dalil:

"Sesungguhnya nafsu itu sangat menyuruh kepada kejahatan..."

(إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ) —

 Surah Yūsuf: 53 [6]

"Sesungguhnya syaitan itu musuh bagi kamu, maka jadikanlah dia musuh."

(إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا) —

 Surah Fāṭir: 6 [7]

5. Aqabah al-Raghbah (عَقَبَةُ الرَّغْبَةِ) – Halangan Keinginan Diri

▪️ Makna:

Salik mesti menolak kehendak dirinya demi mengutamakan kehendak Allahﷻ.

▪️ Dalil:

"Dan tidaklah engkau (wahai Muhammad) mengikuti kecuali apa yang diwahyukan kepadamu."

(إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰ إِلَيَّ)

— Surah al-Aḥqāf: 9 [8]

▪️ Kata Sufi:

Ibn ‘Ata’illah al-Iskandari berkata:

"Kehendakmu untuk sampai kepada Allahﷻ adalah hijab antara kamu dan-Nya." [9]

6. Aqabah al-Ṣidq (عَقَبَةُ الصِّدْقِ) – Halangan Kejujuran Hakiki

▪️ Makna:

Ṣidq ialah kejujuran dalam niat dan amal, bukan berpura-pura di hadapan manusia.

▪️ Dalil:

"Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dan hendaklah kamu bersama dengan orang-orang yang benar (jujur)."

(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ)

— Surah al-Tawbah: 119 [10]

7. Aqabah al-Tamakkun (عَقَبَةُ التَّمَكُّنِ) – Halangan Istiqamah & Ketetapan Jiwa

▪️ Makna:

Salik perlu istiqamah dalam zikrullah dan suluk walau diuji kesusahan.

▪️ Dalil:

"Sesungguhnya orang-orang yang berkata: ‘Tuhan kami ialah Allah’ kemudian mereka tetap istiqamah..."

(إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا)

— Surah Fuṣṣilat: 30 [11]

✅PERBAHASAN ULAMA SUFI TENTANG AQABAH

1. Imam al-Ghazali (w. 505H)

▪️Dalam Ihya’ ‘Ulum al-Din, Imam al-Ghazali membahagikan perjalanan seorang salik kepada jalan yang mendaki (suluk). Beliau menyebut:

▪️"Perjalanan menuju Allahﷻ adalah seperti mendaki bukit yang curam dan penuh duri. Orang yang ingin sampai kepada Allahﷻ perlu menempuh rintangan-rintangan nafsu, syahwat, ghaflah dan dunia."

(Rujukan: Ihya’ ‘Ulum al-Din, Kitab Riyadhah al-Nafs.)

2. Imam al-Qushayri (w. 465H)

▪️Dalam Risalah al-Qushayriyyah, beliau menyatakan:

▪️"Setiap maqam dalam suluk tidak akan dapat dicapai sebelum salik menyeberangi aqabah tertentu, yang menjadi halangan kepada tajalli dan futuh (pembukaan hati)."

▪️Beliau mengaitkan aqabah dengan keperluan mujahadah dan ikhlas sebagai kunci menempuh rintangan-rintangan ini.

(Rujukan: Risalah al-Qushayriyyah fi 'Ilm al-Tasawwuf, Bab al-Maqamat.)

3. Imam Ibn Qayyim al-Jawziyyah (w. 751H)

▪️Dalam kitab Madarij al-Salikin, Ibn Qayyim menyebut tentang aqabah dalam bentuk tujuh halangan utama. Beliau menulis:

▪️ "Terdapat tujuh aqabah dalam suluk: kufur, bid‘ah, dosa besar, dosa kecil, perkara mubah yang berlebihan, kesibukan dengan yang tidak penting, dan syirik tersembunyi. Jika salik melepasi semuanya, barulah dia dapat mendekat dengan Allahﷻ."

(Rujukan: Madarij al-Salikin, jilid 1, m/s 24.)

4. Syeikh Abdul Qadir al-Jilani (w. 561H)

▪️Dalam kitab Futuh al-Ghayb, beliau menekankan:

▪️"Setiap kali engkau mendaki satu aqabah, akan terbuka kepadamu satu futuh. Namun jika engkau berhenti pada satu halangan, maka engkau akan terhijab walaupun engkau merasa sudah dekat."

▪️Beliau menasihati agar salik tidak tertipu dengan maqam dan terus menempuh mujahadah tanpa henti.

(Rujukan: Futuh al-Ghayb, Khutbah ke-3 dan ke-11.)

✳️ Kesimpulan:

▪️Dalam jalan tasawuf, Aqabah adalah simbol kepada setiap rintangan kerohanian yang perlu dihadapi oleh salik dengan kesabaran, mujahadah, muraqabah, dan bimbingan mursyid. Ia bukan sekadar cabaran akhlak, tetapi ujian batin yang tersembunyi dan hanya dapat diatasi dengan taufiq Allahﷻ serta bantuan guru mursyid yang hakiki.

▪️Melalui 7 Aqabah ini, salik akan sampai kepada maqām al-‘ubūdiyyah sejati, sebagaimana sabda Rasulullah ﷺ dalam Hadis Qudsi:

وَمَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدِي بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ، وَلا يَزَالُ عَبْدِي يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّوَافِلِ حَتَّى أُحِبَّهُ

"Dan tidaklah hamba-Ku mendekat kepada-Ku dengan sesuatu yang lebih Aku cintai daripada apa yang telah Aku wajibkan ke atasnya. Dan hamba-Ku terus-menerus mendekat kepada-Ku dengan amalan-amalan sunat, hingga Aku mencintainya."

— Hadis Qudsi, Riwayat al-Bukhārī (no. 6502) [12]

---------------------------------------------------------------------

Rujukan:

[1] Al-Qur'an, Surah al-Balad: 11.

[2] Al-Ghazali, Ihya’ ‘Ulum al-Din, Kitab al-‘Ilm.

[3] Al-Qur'an, Surah al-Taḥrīm: 8.

[4] Al-Qur'an, Surah al-Ḥadīd: 20.

[5] Sahl al-Tustari, dinukil dalam Imam Qushayri, Risalah al-Qushayriyyah fi ‘Ilm al-Tasawwuf, Bab al-Zuhd.

[6] Al-Qur'an, Surah Yūsuf: 53.

[7] Al-Qur'an, Surah Fāṭir: 6.

[8] Al-Qur'an, Surah al-Aḥqāf: 9.

[9] Ibn ‘Ata’illah al-Iskandari, al-Ḥikam al-‘Ata’iyyah.

[10] Al-Qur'an, Surah al-Tawbah: 119.

[11] Al-Qur'an, Surah Fuṣṣilat: 30.

[12] Al-Ghazali, Ihya’ ‘Ulum al-Din, Kitab Riyāḍah al-Nafs.

[13] Imam Qushayri, Risalah al-Qushayriyyah fi ‘Ilm al-Tasawwuf, Bab al-Maqamat.

[14] Ibn Qayyim al-Jawziyyah, Madarij al-Salikin, jilid 1, halaman 24.

[15] Syeikh Abdul Qadir al-Jilani, Futuh al-Ghayb


Waullahua'allam.

SalamPerkongsian.

#KalamSalikin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan