.

.

Selasa, 26 September 2017

MURAQABAH



بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم

1.     DEFINISI MURAQABAH
Muraqabah adalah meresapkan kesadaran bahwa Allah sentiasa melihat, mengawasi,  memerhatikan diri kita dalam gerak dan diam kita, baik lahir maupun batin.

     PENTINGNYA MURAQABAH
Allah Maha Tahu atas dosa-dosa kecil, apalagi dosa-dosa besar; Allah Mahatahu atas apa saja yang tersembunyi di dalam dada-dada manusia, apalagi yang tampak secara kasat mata. Di sinilah pentingnya muraqabah. Muraqabah (selalu merasa ada dalam pengawasan Allah SWT) adalah salah satu maqam dari sikap ihsan, sebagaimana yang pernah diisyaratkan oleh Malaikat Jibril as. dalam hadits Rasulullah SAW, saat kepada beliau ditanyakan: apa itu ihsan? Saat itu Malaikat Jibril as sendiri yang menjawab, “Engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihat Dia. Jika engkau tidak melihat Allah maka sesungguhnya Dia melihat engkau.” (HR Muslim).

MURAQABAH SEBAGAI WASILAH
Muraqabah sebagai wasilah penyampai kepada kebersamaan dengan Allah  (معية الله)...

﴿هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ﴾
[سورة الحديد الآية: 4]

Dialah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa: Kemudian Dia bersemayam di atas 'Arsy. Dia mengetahui apa yang masuk ke dalam bumi dan apa yang keluar daripadanya dan apa yang turun dari langit dan apa yang naik kepada-Nya. Dan Dia bersama kamu di mana saja kamu berada. Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.
(Al Hadid: 4)

Muraqabah bererti merasai pengawasan Allah. Seorang hamba Allah itu apabila merasai dan meyakini bahawa Allah ta'ala sedang dan sentiasa mengawasi gerak dan perilakunya, nescaya ia akan beristiqamah dalam mentaatiNya. Berbahagialah ia di dunia dan akhirat.

Oleh kerana itu, muraqabah amat penting dalam suluk di jalan keimanan.



Antara kepentingan muraqabah:

1. Muraqabah melahirkan kewaspadaan dalam tingkah laku kehidupan.

 وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي أَنْفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ﴾
[سورة البقرة الآية: 235]

Dan ketahuilah bahwasanya Allah mengetahui apa yang ada dalam hatimu; maka takutlah kepada-Nya, dan ketahuilah bahwa Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun.
(Al Baqarah: 235)

﴿وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي أَنفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ﴾

Maksudnya, wajiblah engkau mengetahui bahawasanya Allah Maha Mengetahui. Kerana bila mana engkau mengetahui Allah itu Maha Mengetahui, engkau akan berhati-hati dan berwaspada agar tidak bermaksiat dan mengingkariNya. Ini adalah rahsia kejayaan seorang hamba untuk hidup bersamaNya...

2. Muraqabah memelihara dan memperhalusi hubungan hati hamba dengan Tuhannya.

 وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ رَقِيبا
[سورة الأحزاب الآية: 52]

Dan adalah Allah Maha Mengawasi segala sesuatu.
(Al Ahzab: 52)

Seorang manusia itu apabila diawasi oleh seseorang yang lain, pengawasannya adalah terhad. Mungkin sekadar percakapannya, atau pergerakannya sahaja. Namun apa yang ada di dalam hatinya berupa lintasan hati, niat atau perasaannya takkan mampu diawasi. Sesungguhnya Allah azza wa jalla mengawasi segala perkara tersembunyi  mahupun yang dirahsiakan oleh hati manusia, yang zahir mahu pun yang batin. Justeru, tidak mungkin seorang hamba itu dapat menyembunyikan perilaku buruk mahu pun niat hati dari Tuhannya.

 وَأَسِرُّوا۟ قَوْلَكُمْ أَوِ ٱجْهَرُوا۟ بِهِۦٓ ۖ إِنَّهُۥ عَلِيمٌۢ بِذَاتِ ٱلصُّدُورِ ﴿١٣﴾  أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ ٱللَّطِيفُ ٱلْخَبِيرُ ﴿١٤﴾

Dan rahasiakanlah perkataanmu atau lahirkanlah; sesungguhnya Dia Maha Mengetahui segala isi hati. (13) Apakah Allah Yang menciptakan itu tidak mengetahui (yang kamu lahirkan atau rahasiakan); dan Dia Maha Halus lagi Maha Mengetahui?(14)
(Al Mulk: 13-14)

﴿يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ﴾
[سورة غافر الآية: 19]

Dia mengetahui (pandangan) mata yang khianat dan apa yang disembunyikan oleh hati.
(Ghafir: 19)

﴿أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى﴾
[سورة العلق الآية: 14]

Tidaklah dia mengetahui bahwa sesungguhnya Allah melihat segala perbuatannya?
(Al ' Alaq: 14)

3. Muraqabah memperhaluskan ibadat seorang hamba kepada Tuhannya.

﴿وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ﴾
[سورة الطور الآية: 48]

Dan bersabarlah dalam menunggu ketetapan Tuhanmu, maka sesungguhnya kamu berada dalam penglihatan Kami, dan bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu ketika kamu bangun berdiri,
(At Thur: 48)





Muraqabah sebagai wasilah penyampai kepada kebersamaan dengan Allah  (معية الله)...

Maksudnya: Manusia sentiasa dalam pandangan dan pemerhatian Allah. Juga dalam pemeliharaanNya. Ini bererti Allah sentaisa mengetahui di mana hambaNya berada, apa yang sedang dilakukannya, bahkan apa yang sedang terlintas dan tersembunyi dalam hatinya. Dan Allah sentiasa memelihara dan mengambil berat tentang hambaNya.

Perasaan ini inilah akan membuahkan ketundukan dan ketaatan berupa ibadah hamba kepada Tuhannya.

((كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَارِزًا يَوْمًا لِلنَّاسِ, فَأَتَاهُ جِبْرِيلُ, فَقَالَ: مَا الإِيمَانُ؟ قَالَ: الإِيمَانُ: أَنْ تُؤْمِنَ بِاللَّهِ, وَمَلائِكَتِهِ, وَكُتُبِهِ, وَبِلِقَائِهِ, وَرُسُلِهِ, وَتُؤْمِنَ بِالْبَعْثِ, قَالَ: مَا الإِسْلامُ؟ قَالَ: الإِسْلامُ: أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ, وَلا تُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا, وَتُقِيمَ الصَّلاةَ, وَتُؤَدِّيَ الزَّكَاةَ الْمَفْرُوضَةَ, وَتَصُومَ رَمَضَانَ, قَالَ: مَا الإِحْسَانُ؟ قَالَ: أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ, فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ))

Bahawa Nabi SAW pada suatu hari muncul kepada para sahabat, lalu datang Malaikat Jibril AS yang kemudian bertanya: Apakah iman itu? Nabi SAW menjawab: Iman adalah kamu beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, pertemuan dengan-Nya, Rasul-Rasul-Nya, dan kamu beriman kepada hari berbangkit. (Jibril AS) berkata: Apakah Islam itu? Jawab Nabi SAW: Islam adalah kamu menyembah Allah dan tidak menyekutukannya dengan suatu apapun, kamu dirikan solat, kamu tunaikan zakat yang diwajibkan, dan berpuasa di bulan Ramadhan. (Jibril AS) berkata: Apakah ihsan itu? Nabi SAW menjawab: Kamu menyembah Allah seolah-olah melihat-Nya dan bila kamu tidak melihat-Nya
sesungguhnya Dia melihatmu.
(Hadith Riwayat Al-Bukhari)

Dalam doa para ahlullah:

((اللهم اجعلنا نخشاك كأننا نراك))

Ya Allah! Engkau jadikanlah ketakutan kami terhadapMu seolah-olah kami melihatMu

Oleh itu, muraqabah merupakan ilmu seorang hamba dan keyakinan hatinya terhadap Allah yang dapat dikesan manifestasinya pada zahir dan batinnya secara berterusan istiqamah sehingga akhir hayatnya. Muraqabah adalah jalan keimanan menuju Allah.

Rasulullah SAW bersabda:

أفضل الإيمان أن تعلم أن الله معك حيثما كنت.
[الطبراني وأبو نعيم في الحلية عن عبادة بن الصامت]

Iman yang paling afdhal, bahawa engkau mengetahui Allah beresertamu di mana pun engkau berada.
(Hadith Riwayat At-Thabarani & Abu Na'im)

4. Muraqabah menjadikan seorang rapat dan hampir jiwanya kepada Tuhannya dalam mengadu segala kehidupannya...

سئل عليه الصلاة والسلام: ((ما تزكية المرء نفسه؟ ـ أي كيف يزكي الإنسان نفسه ـ فقال: يعلم أن الله معه حيث كان.))
[رواه البيهقي في السنن الكبرى من طريق الزبيدي عن يحيى بن جابر]

Rasulullah SAW pernah ditanya: "Apakah tazkiyyah diri seseorang terhadap dirinya? (iaitu bagaiman seorang hamba itu menyucikan dirinya). Sabda Ar Rasul SAW: "Dia mengetahui bahawasanya Allah sentiasa bersamanya di mana pun ia berada)".
(Hadith Riwayat Al-Baihaqi)

(( ثلاثة في ظل الله تعالى يوم القيامة، يوم لا ظل إلا ظله، رجل حيث توجه علم أن الله معه  ورجلٌ دَعَتْه امرأةٌ إلى نفسِها فترَكها من خشيةِ اللهِ ورجلٌ أحبَّ لجلالِ اللهِ))

Tiga golongan di bawah lindungan Allah pada hari kiamat, hari yang tiada lindungan melainkan lindunganNya: seorang lelaki bila bertawajjuh ia mengetahui bahawa Allah bersertanya.
(Hadith Riwayat At-Thabarani)

Ingatlah ketika Nabi Yaakub diuji Allah, ucapannya dipenuhi dengan perasaan sangat hampir dengan Allah azza wa jalla...

قال تعالى: ﴿ قَالَ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ

Ya'qub menjawab: "Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku, dan aku mengetahui dari Allah apa yang kamu tiada mengetahuinya".
(Yusuf: 86)

Justeru, asuhilah jiwamu dengan muraqabah setiap masa dan ketika walau di mana engkau berada. Nescaya engkau akan merasai hampirnya Dia dalam kehidupanmu

Petikan dari Al Zarin Batu Pahat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan