.

.

Jumaat, 14 Februari 2020

SELAWAT ADALAH JALAN PINTAS MENUJU MAKRIFATULLAH
Perlu diketahui bahawa darjat makrifat itu semata-mata pemberian dari Allah kepada hamba-Nya, bukan hasil usaha manusia.

Salah satu cara yang mudah untuk mencapai makrifatullah adalah dengan membaca selawat kepada Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم.

اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰى نُوْرِ الْاَنْوَارِ . وَسِرِّ الْاَسْرَارِ . وَتِرْيَاقِ الْاَغْيَارِ . وَمِفْتَاحِ بَابِ الْيَسَارِ . سَيِّدِنَا مُحَمَّدِ نِ الْمُخْتَارِ . وَاٰلِهِ الْاَطْهَارِ . وَاَصْحَابِهِ الْاَخْيَارِ عَدَدَ نِعَمِ اللهِ وَاِفْضَالِهِ

Al-Allamah sayyid Abdurrohman bin musthofa Al-Idrus (tinggal di mesir), menyatakan (dalam penjelasan Beliau tentang selawatnya sayyid Ahmad Al-Badawi. Komentar ini di tulis dalam kitab yang berjudul "Miraatu Al -Syumus fi manaqibi Aali Al-Idrus " ):

وذَكَرَ العَلّامةُ سيّدي عبدُ الرّحمنِ بنُ مُصْطَفَى العَيدَرُوسْ نَزِيْلُ مِصْرَ فِى شَرْحِهِ عَلَى صَلَاةِ سيِّدى احمد البَدَوِي في كِتَابِهِ المُسَمَّى مِرْآةَ الشُّمُوسِ فِي مَنَاقِب آل العيدْرُوسْ انَّهُ يَعْدِمُ الْمُرَبُّوْنَ في آخر الزّمَانِ ويَصِيْرُ مَا يُوْصِلُ اِلَى اللهِ تعالى الّا الصّلاةُ عَلَى النّبيّ صلّى الله عليه وسلّم مَنَامًا وَيَقَظَةً وانّ جميعَ الأعمالِ مِنْهَا المقبولُ ومنها المَرْدُودُ الّا الصّلاة على النَّبِيِّ صلّى الله عليه وسلّم فَانّهَا مَقْطُوعٌ بِقَبُولِهَا اِكْرَامًا لَهُ صلّى الله عليه وسلّم وَحَكَى اتّفاقَ العلماءِ علٰى ذٰلِكَ.

Bahawa di akhir zaman nanti, ketika sudah tidak di temukan seorang murobbi (Mursyid) yang memenuhi syarat, tidak ada satu pun amalan yang boleh mengantarkan seseorang wushul (ma'rifat) kepada Allah kecuali bacaan selawat kepada Nabi SAW, baik dalam keadaan tidur maupun terjaga.
Sebagian kaum "arifin", mengatakan: "Sungguhnya selawat itu, boleh mengantarkan pengamalnya untuk ma'rifat kepada Allah, meskipun tanpa guru spiritual (mursyid)".

Karana guru dan sanadnya, langsung melalui Nabi. Ingat ! setiap selawat yang dibaca seseorang selalu diperlihatkan kepada beliau dan beliau membalasnya dengan do'a yang sama (artinya Nabi tahu siapa saja yang membaca sholawat kepada beliau dan Nabi menjawab selawat dengan do'a yang serupa kepada pembacanya tadi).

Hal ini berbeza dengan zikir- zikir (selain selawat) yang harus melalui bimbingan guru spiritual / mursyid, yang sudah mencapai maqom ma'rifat.

Jika tidak demikian, maka akan dimasuki syaithon, dan pengamalnya tidak akan mendapat manfaat apapun".

(Hasyisyah Ash-Showi 'la Al-Jalalain, Hal: 287, Juz III, Toha Putra)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan