.

.

Ahad, 17 November 2013

Doa memohon agar ditetapkan iman


"Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai dan masukkanlah daku dengan limpah rahmatMu dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh. " (An-Naml : 19)

اللَّهُمَّ أَعِـنَّا عَلىٰ ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِـبَادَتِكَ
Ya Allah, bantulah kami dalam mengingatiMu, bersyukur kepadaMu dan memperbaiki ibadah kami  kepada-Mu, amin.

Ibnu 'Athaillah as-Sakandari  menerangkan, “Sebaik-baik permohonan yang patut kita minta daripada Allah adalah supaya kita dapat melakukan semua yang diperintahkan Allah.”

Apa yang patut kita minta daripada Allah sebagai hamba,  ialah mengharap kepada Allah agar meneguhkan iman dan keyakinan dengan bersungguh-sungguh (istiqamah) kepada ajaran Islam dan dapat melakukan ibadah dengan baik atau sempurna. 

Itulah yang paling utama bagi hamba yang memohon kepada Allah. Mohonlah supaya kita dapat istiqamah dalam setiap amalan atau ibadah bagi mendapat manfaat  dunia dan akhirat.

Apabila seorang hamba memohon kepada Allah, pohonlah agar dapat sentiasa mentaati-Nya, sentiasa dapat melaksanakan ibadah tanpa halangan, dan agar Allah memudahkan segala yang berkaitan dengan urusan kehidupan dunia dan akhirat. Hendaklah juga memohon kepada Allah agar terlepas daripada melakukan perbuatan maksiat atau dosa, serta mohonlah supaya diberikan kekuatan untuk melaksanakan semua ketaatan. 


Doa di atas selalu diamalkan oleh orang-orang soleh zaman berzaman sebagai mengikuti sunnah Nabi sallAllahu `alaihi wasallam yang selalu membacanya.  Dan in sha’ ALLAH, ia benar-benar mujarab dalam menetapkan hati kita di atas agama dan jalan ALLAH seandainya dibaca dengan penuh tulus dan istiqamah.


Doa memohon agar ditetapkan iman (di akhir solat dll)

يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ

Maksudnya: “Wahai Tuhan yang membalik-balikkan hati, tetapkan hatiku di atas agama-Mu”

 Doa memohon agar terus beristiqamah


اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْحَوْرِ بَعْدَ الْكَوْرِ

Maksudnya: “Wahai Tuhanku, Aku berlindung dengan-Mu dari terpesong dari landasan yang benar setelah mendapat hidayah (Iman)”.


Doa Mohon Tetapkan Pendirian

اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِيْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الآَخِرَةِ

Maksudny a: Wahai Tuhanku, Teguhkan aku dengan perkataan yang teguhdi dunia (La ilaha illallah) dan di akhirat (sewaktu disoal dalam kubur).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan