Dan yang menegahkan sampai orang yang salik itu kepada Allah Taala itupun amat banyak jua dan adapun setengah daripadanya *شرك خفى *
ertinya syirik yang tersembunyi, iaitu membangsakan segala perbuatan
yang terbit daripada makhluk kepada makhluk jua, tiada kepada Allah
Taala, kerana haqiqatnya segala perbuatan itu sekeliannya terbit dari
Allah Taala jua, dan adalah segala makhluk itu seolah2 alat perbuatan
AllahTaala, maha suci Allah Taala mengadakan sesuatu dengan alat. Dan
setengah daripadanya *رياء*
riya', ertinya memperlihatkan 'ibadatnya kepada orang yang lain atau
menghendaki dengan 'ibadatnya itu akan sesuatu yang lain daripada Allah
Taala, jikalau syurga sekalipun. Dan setengah daripadanya *سمعة *sum'ah
ertinya mengkhabar2kan 'ibadatnya yang ikhlas kerana Allah Taala itu
kepada orang supaya dibesar orang dan dimuliakan orang. Dan setengah
daripadanya *عجب*
'ujub, ertinya membesarkan dan membanyak akan 'ibadatnya, padahal tiada
dilihatnya akan dia itu nikmat daripada Allah Taala. Dan setengah
daripadanya *سقط أوله وقوف مع العبادة *
ertinya yang mendindingi iaitu memandang ia akan 'ibadatnya itu
daripada dirinya, tiada dilihatnya akan dia nikmat daripada Allah Taala
atasnya. Dan setengah daripadanya *حجب* hijab
ertinya dinding iaitu dinding 'ibadatnya daripada segala cahayanya dan
perhiasannya dan keelokannya, kerana tiap2 tiap2 satu amal 'ibadat itu
baginya cahaya dan perhiasan dan keelokannya, maka berhentilah orang
salik kepadanya daripada melihat akan perhiasannya dan keelokannya, maka
sukacitalah ia dengannya dan lupalah ia akan Allah Taala, daripada sebab
yang demikian itu. Syahadan, tiada yang melepaskan akan dikau salik
daripada segala segala perkara bahaya yang tersebut itu, melainkan
syuhudmu dan pandangmu akan bahawasanya segala perbuatan itu sekeliannya
terbit daripada Allah Taala jua,seperti yang lagi akan datang
kenyataannya pada fasal yang petama ini. Insyaa Allah Taala.
petikan dari :
http://tokbatinsenoi.forumotion.net/t61-syarah-kitab-darul-nafis-karangan-as-syeh-muhammad-nafis-ibn-idris-al-banjari#1087
Tiada ulasan:
Catat Ulasan