Dan dalil yang menunjukkan dan mentahqiqkan bahawasanya kejahatan itu
daripada Allah taala, iaitu yang tersebut dalam hadis, yang warid dari
doa Nabi s.a.w * اللهمّ إني أعوذ بك منك *
ertinya, hai tuhanku berlindung aku kepadaMu daripada kejahatan
daripadaMu. Maka jika tiada kejahatan daripada Allah taala, nescaya
tidak minta berlindung Nabi s.a.w kepada Allah taala daripada kejahatan.
Maka nyatalah daripada itu bahawasanya, segala perbuatan yang baik dan
jahat itu daripada Allah taala jua datangnya, seperti yang telah
terdahulu sebutnya itu.
Dan lagi firman Allah taala * قل كلّ من عند الله * tafsirnya, katakan olihmu ya Muhammad, segala kebajikan dan kejahatan itu daripada Allah.
Syahadan,
dibuat mithal olih setengah daripada arifin billah kerana menghampirkan
faham jua, tiada pada haqiqatnya. Maka adalah segala makhluk hamba itu
seperti umpama wayang yang diperlakukan akan dia olih dalang, barang
bagi jelas kelakuan. Maka seperti tiada bagi wayang itu punya
perbuatan sendirinya. Demikian itulah hamba dengan Tuhannya.
Kemudian apabila sampailah kita kepada musyahadah itu nescaya takut kita
akan tergelincir kidam (kaki) kita pada barangyang telah menamakan
allah ta'ala akan perbuatannya itu kepada kita kerana setengah daripada
adab itu bahawa menyandarkan ia akan barangyang telah menamakan allah
ta'ala akan sesuatu kepada kita serta pengetahuan kita dengan barang yang
telah kita ketahui itu kerana mengamal akan firman allah ta'ala (ما أصابك من حسنه فمن الله وما أصابك من شيئة فمن نفسك )
ertinya barangyang mengenai akan dikau daripada kebajikan itu maka ia itu
daripada allah ta'ala dan barang yang mengenai akan dikau daripada
kejahatan itu iaitu dari usaha dirimu.Waullahu alam
petikan dari :
http://tokbatinsenoi.forumotion.net/t61-syarah-kitab-darul-nafis-karangan-as-syeh-muhammad-nafis-ibn-idris-al-banjari#1087
Tiada ulasan:
Catat Ulasan