Dan tetapi, engkau dikatakan didalam kitabNya musyrik, dikeluarkanNya
daripada orang yang mu'min yang sebenarnya, sebab yang demikian itu. Dan
tiada dibilangkanNya engkau daripada orang yang menjalani akan jalan
mu'min yang sebenar, melainkan bahawa engkau pandang , tiada Yang
berbuat, tiada Yang Hidup dan tiada Yang maujud didalam ujud ini, hanya
Allah taala sendirianNya jua. Maka ketika itu baharu engkau dinamai
mu'min yang sebenarnya, dan lepaslah engkau daripada syirik khofy, dan
keluarlah engkau pada ketika itu daripada dinamai Allah taala didalam
AlQuran dengan Musyrik. Dan jadilah engkau pada ketika itu daripada ahli
Tauhid yang sebenarnya, daripada orang yang mempunyai syurga yang
bersegera didalam dunia ini. Maka lazimlah olihmu atasnya kerana
bahawasanya, ia sifat yang amat mulia, yang menetapkan akan dikau kepada
yang lagi akan datang didalam akhirat. Maka engkau perolihi akan nikmat
dua syurga, seperti firman Allah taala * ولمن خاف مقام ربّه جنّتان *
ertinya, bermula dua syurga itu bagi barangsiapa yang takut ia akan
maqam TuhanNya. Syurga yang pertama itulah syurga ma'rifah akan Allah
taala diadalam dunia ini. Dan syurga yang kedua itulah syurga yang
maklum, yang disebutkan Allah taala akan dia didalam AlQuran yang mulia,
iaitu didalam akhirat, yang lagi akan datang.
petikan dari :
http://tokbatinsenoi.forumotion.net/t61-syarah-kitab-darul-nafis-karangan-as-syeh-muhammad-nafis-ibn-idris-al-banjari#1087
Tiada ulasan:
Catat Ulasan